Strona głównaWiadomościRekordowy kwartał i półrocze Grupy Idea Banku

Rekordowy kwartał i półrocze Grupy Idea Banku

W II kw. 2016 r. Grupa Idea Bank wypracowała łącznie 276,7 mln zł zysku netto. Był on o 252,2% większy niż w I kw. i o 135% większy niż przed rokiem. W całym I półroczu Grupa zarobiła netto 337,8 mln zł, o 107% więcej niż przed rokiem. Rekordowy poziom zysku netto ma związek z rozliczeniem transakcji sprzedaży GetBack, która została sfinalizowana 15 czerwca br. Grupa sprzedała wówczas GetBack za kwotę 825 mln zł. Środki ze sprzedaży firmy windykacyjnej zostaną przeznaczone na wzmocnienie bazy kapitałowej.

 

Ujmując zysk ze sprzedaży GetBack w wynikach za drugi kwartał, ostatecznie zakończyliśmy proces sprzedaży tej spółki. Osiągając w ciągu dwóch lat zwrot z inwestycji na poziomie 205% udowodniliśmy akcjonariuszom, że potrafimy wspierać wzrost organiczny Grupy realizując bardzo rentowne inwestycje kapitałowe – podkreśla Jarosław Augustyniak, prezes Idea Banku. – Tę strategię zamierzamy kontynuować. Obiektem naszego potencjalnego zainteresowania są firmy z otoczenia biznesu: księgowe, flotowe czy fintechowe. Tego typu inwestycje mogą być ważnym wsparciem dla działalności Grupy Idea Banku skupionej na wszechstronnym wspieraniu rozwoju małych firm – dodaje.

 

Przypomnijmy, że Grupa jest w trakcie procesu zakupu Getin Leasing. Do końca marca 2017 r. kupi 49,98% akcji tej spółki. W wyniku połączenia Getin Leasing z Idea Leasing powstanie największa firma leasingowa w Polsce, mająca 15-proc. udział w rynku i dysponująca portfelem należności leasingowych o wartości prawie 10 mld zł.

 

Drugi kwartał był również bardzo dobrym okresem w podstawowej działalności Grupy Idea Banku. Sprzedaż produktów kredytowych osiągnęła rekordowy poziom 2,4 mld zł. Na uwagę zasługuje m.in. szybko rosnąca sprzedaż faktoringu, osiągająca już co miesiąc wynik przekraczający 100 mln zł. Szacunkowy udział Grupy Idea Banku w rynku kredytów dla przedsiębiorców indywidulanych, określony na podstawie danych NBP, wyniósł na koniec czerwca 15%.

 

Bardzo ważnym osiągnięciem Grupy Idea Banku w II kwartale jest też zwiększenie wyniku odsetkowego o prawie 80% r/r – do kwoty 140 mln zł – pomimo utrzymywania się rekordowo niskich stóp rynkowych. Koszt finansowania obniżył się w okolice poziomu 50 pkt. bazowych, co oznacza spadek aż o 70% r/r. NIM, czyli marża odsetkowa, osiągnęła dzięki temu nowe maksimum, rosnąc do 3,8% z 3,6% w I kw. – Naszym celem jest poziom 4%, do którego szybko zbliżamy się z kwartału na kwartał. Udaje nam się osiągać ten cel dzięki sukcesowi projektów Mobilny Wpłatomat czy Idea Hub, szybkiemu umacnianiu pozycji rynkowej, jak również specyfice klienta, którego obsługujemy –zaznacza prezes.

 

Podkreślenia wymaga fakt, że z początkiem bieżącego roku Grupa przyjęła bardzo konserwatywną metodę rozliczania przychodów prowizyjnych, zgodnie z którą zdecydowana większość przychodów rozliczana jest w czasie. Efektem tej zmiany jest obniżenie wyniku prowizyjnego za II kw. do 74,1 mln zł. Nowa metoda będzie miała jednak pozytywny wpływ na wynik odsetkowy i marżę odsetkową w kolejnych okresach.

 

Na skutek podjętych działań, a zwłaszcza aktywnej sprzedaży produktów kredytowych, suma aktywów Grupy wyniosła na koniec czerwca 19,5 mld zł, rosnąc o 22% rdr. Pomimo przyrostu sumy bilansowej bank niezmiennie wykazuje bezpieczne poziomy kapitałów i funduszy własnych oraz wskaźników adekwatności kapitałowej. Na koniec czerwca współczynniki adekwatności banku (CAR) wyniósł 13,7%, a TIER 11,3%. Bezpieczne poziomy wykazują też współczynniki w ujęciu skonsolidowanym – współczynniki wypłacalności CAR wyniósł 14,4%, a TIER1 – 11,1%. Należy dodatkowo zauważyć, że w II półroczu współczynniki te zwiększą się na skutek zaliczenia do funduszy własnych wyniku za I półrocze. Będzie to możliwe po uzyskaniu zgody KNF.

 

– Mamy za sobą kolejny dynamiczny kwartał, który zakończyliśmy rekordową sprzedażą produktów kredytowych i rekordowym wynikiem. Pomimo niskich stóp rynkowych, niepewności oraz nowych wymogów i obciążeń podatkowych utrzymujemy powtarzalne tempo wzrostu biznesu, do którego przyzwyczailiśmy akcjonariuszy. Cały czas realizujemy nowe projekty, które pozwalają nam umacniać pozycje Grupy na rynku usług finansowych dla małego biznesu – podsumowuje Jarosław Augustyniak.

Źródło: Idea Bank

RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular