Strona głównaPoradnik finansowyPomyłka w przelewie, co zrobić ?

Pomyłka w przelewie, co zrobić ?

Bardzo rzadko obecnie wypisujemy przelew bankowy ręcznie, na blankiecie udostępnianym w bankach lub na poczcie. Na ogół przelewów dokonujemy w elektronicznych systemach transakcyjnych banków.

Jest to najszybsza metoda na przekazanie drugiej osobie czy instytucji z naszego rachunku osobistego pieniędzy. Wypełniając przelew ręcznie łatwo jest pomylić się chociażby w numerze rachunku. Co zrobić w takiej sytuacji?

Weryfikacja wyłącznie po numerze rachunku

Niewielu klientów banków zdaje sobie sprawę z tego, że bank weryfikuje polecenie przelewu biorąc tylko pod uwagę podany przez klienta numer rachunku odbiorcy przelewu. Bank nie sprawdza, czy rachunek należy do osoby, jaka w rzeczywistości została podana jako adresat w przelewie.

System ELIXIR, czyli elektronicznych system rozrachunków międzybankowych dokonuje identyfikacji odbiorcy przelewu wyłącznie na podstawie podanego numeru konta, a nie zestawia go np. z nazwiskiem widniejącym w przelewie. Jeśli dane odbiorcy i numer rachunku bankowego nie będą się zgadzać, ale numer rachunku będzie jednocześnie poprawny, wówczas bank i tak zrealizuje przelew.

Bank odmówi zrealizowania przelewu, jeśli liczba kontrolna w numerze rachunku nie będzie się zgadzała. Dwie pierwsze cyfry w numerze konta są liczbą kontrolną i są one generowane z pozostałych 24 cyfr rachunku, z użyciem odpowiedniego algorytmu.

Jeśli jedna z cyfr kontrolnych rachunku zostanie niewłaściwie wpisana, przelew najprawdopodobniej nie zostanie zrealizowany. Istnieje minimalne ryzyko tego, że na skutek pomyłki w numerze konta nasze pieniądze z konta trafią do zupełnie przypadkowej osoby.

Jak ubiegać się o zwrot środków?

Jeśli mimo wszystko, przelew został zrealizowany na niewłaściwe konto odbiorcy, możemy domagać się zwrotu nienależnego świadczenia od osoby, która taki omyłkowy przelew w rzeczywistości otrzymała. Wskazuje na to art. 405 i 410 Kodeksu Cywilnego:

Świadczenie jest nienależne również i wtedy, gdy ten, kto je spełnił nie był zobowiązany względem osoby, której świadczył. Od osoby, na której konto przez pomyłkę trafiły pieniądze można żądać zwrotu nienależnego świadczenia.

Osoba uzyskująca świadczenie powinna sama zwrócić uzyskaną, ale nie należną, kwotę pieniędzy. Jeśli z różnych przyczyn odbiorca nie zwróci kwoty przelewu, można żądać odszkodowania od banku za nienależyte wykonanie polecenia przelewu, polegające na braku sprawdzenia, czy podany numer konta należy do osoby wskazanej w dyspozycji przelewu.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular