Badanie Deutsche Bank: jak bankują polskie firmy?

Spośród wszystkich polskich firm, duże przedsiębiorstwa stanowią zaledwie 0,2 proc., co nie oddaje jednak ich faktycznego znaczenia dla krajowej gospodarki – wytwarzają one bowiem ponad połowę polskiego PKB. Jak wynika z raportu Deutsche Bank „Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie”, mają one również bardzo specyficzne wymagania jeśli chodzi o produkty finansowe.

 

Niezależnie od przedmiotu działalności duże firmy cenią sobie bardzo spersonalizowane podejście i partnerską relację z bankiem.

Według raportu Ministerstwa Rozwoju „Przedsiębiorczość w Polsce”, na początku 2016 r. liczba wszystkich przedsiębiorstw zarejestrowanych w naszym kraju wyniosła 4,2 mln. W liczbie tej zawiera się ponad 1,8 mln aktywnych firm, z których aż 95,8 proc. stanowiły mikroprzedsiębiorstwa. Pozostałą część stanowiły przedsiębiorstwa małe (3,2 proc.) i średnie (0,8 proc.), a zaledwie 0,2 proc. to firmy duże. Mimo tak małego udziału w ogólnej liczbie firm, to właśnie te ostatnie przyczyniają się do wytworzenia ponad połowy wartości dodanej brutto w Polsce.

Duża liczba aktywnych przedsiębiorstw generuje popyt na przeznaczone dla nich produkty bankowe. Z danych KNF wynika, że w 2016 roku na polskim rynku funkcjonowało 38 banków komercyjnych. Dołączając do tego prawie 600 banków spółdzielczych oraz oddziały zagranicznych instytucji kredytowych, firmy mają wiele możliwości w zakresie nie tylko wyboru banku, ale także różnorodnych rozwiązań finansowych.

 

Optymalny dla przedsiębiorstwa model współpracy, zależy przede wszystkim od wielkości firmy. W dużych przedsiębiorstwach zapotrzebowanie na produkty bankowe jest większe, ponieważ funkcjonując w szerszej skali, wykorzystują takie rozwiązania, które w przypadku małych firm, działających lokalnie nie są potrzebne – np. wszelkie narzędzia pomagające zniwelować różnice kursowe. Z tego też powodu, w dużych firmach tworzone są zazwyczaj wyspecjalizowane komórki, których zadaniem jest zarządzanie płynnością oraz współpraca z instytucjami finansowymi.

Zaufanie i partnerska relacja

 
– Z badania Deutsche Bank „Polskie firmy w obliczu wyzwań – plany, rozwój, finansowanie” wynika, że najwięcej przedsiębiorstw (34 proc.) jest związana z jednym bankiem, współpracę z dwoma deklaruje 32 proc. badanych. Z trzema, bądź czterema instytucjami współpracuje tylko co czwarte przedsiębiorstwo – mówi prof. Małgorzata Bombol ze Szkoły Głównej Handlowej. Współpraca z niewielką liczbą instytucji nie świadczy jednak o tym, że firmy nie chcą korzystać z różnorodności oferty bankowej. Zestawienie najchętniej wybieranych produktów dowodzi, że przedsiębiorstwa dostrzegają i  doceniają zalety szerokiego wyboru rozwiązań finansowych, zarówno w zakresie obsługi bieżącej, zagranicznej wymiany handlowej, jak i finansowania inwestycji.

 – W czasach, gdy oferta produktowa dla przedsiębiorców jest do siebie bardzo zbliżona, prawdziwą wartością staje się partnerska relacja pomiędzy bankiem a firmą. Wyniki raportu potwierdzają, że firmy doceniają stabilną współpracę z niewielką liczbą instytucji, opartą na zaufaniu i długoletnim partnerstwie – komentuje Maciej Sus, Dyrektor Departamentu Klienta Biznesowego Deutsche Bank Polska.

Najczęściej wybierane produkty

 
Najpopularniejszym produktem jest karta płatnicza – wskazało ją 40 proc. ankietowanych firm. 39 proc. przedsiębiorstw nie wyobraża sobie działalności bez nowoczesnego rachunku walutowego.

Poprzedni artykułCyfrowa platforma zakupowa B2B to spora oszczędność dla firm
Następny artykułJednolity Plik Kontrolny w Millenecie dla firm

Leave A Reply

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.