Strona głównaWiadomościSolidne wyniki finansowe PKO Banku Polskiego w I kwartale 2016 roku

Solidne wyniki finansowe PKO Banku Polskiego w I kwartale 2016 roku

Pomimo coraz bardziej wymagających warunków prowadzenia działalności i dodatkowych obciążeń sektora bankowego skonsolidowany zysk netto Grupy PKO Banku Polskiego w I kwartale 2016 r. wyniósł 639 mln zł, czyli ukształtował się na zbliżonym poziomie do uzyskanego rok wcześniej i był o 43,7 proc. wyższy niż wypracowany w IV kwartale. Bank kontynuuje zrównoważony rozwój biznesu wzmacniając przy tym bazę kapitałową i obniżając koszty ryzyka – łączny współczynnik kapitałowy wzrósł do 15,4 proc., Tier 1 do 14,1 proc., a koszt ryzyka spadł do 72 pb.  PKO Bank Polski aktywnie wsparł również wdrożenie rządowego programu „Rodzina 500 plus” udostępniając klientom możliwość składania wniosków przez bankowość transakcyjną, co jest przejawem zaangażowania w budowę cyfrowego państwa.

 

– PKO Bank Polski już nieraz udowadniał, że potrafi radzić sobie z różnymi wyzwaniami zarówno rynkowymi, jak i regulacyjnymi. Dowodem tej sprawności są także wyniki minionego kwartału, solidny zysk, wysoka rentowność w porównaniu do sektora i dobra jakość portfela – podkreśla Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

 

Dobry poziom wyników finansowych

 

W I kwartale na skonsolidowany zysk Grupy PKO w dużym stopniu wpłynęło dodatkowe obciążenie podatkiem od niektórych instytucji finansowych, który obowiązuje od lutego 2016 roku. Łączne obciążenie z tego tytułu w lutym i marcu wyniosło 148 mln zł. W warunkach porównywalnych, czyli bez podatku bankowego, dynamika zysku netto Grupy wyniosłaby 21,6 proc. r/r oraz 77,1 proc. q/q.   

Wynik odsetkowy wypracowany w I kwartale tego roku sięgnął 1,85 mld zł, czyli o prawie 11 proc. więcej w ujęciu rocznym. Wyraźny wzrost wyniku odsetkowego był głównym czynnikiem poprawy wyniku z działalności biznesowej o 4,1 proc. r/r do poziomu wynoszącego blisko 2,7 mld zł.

Wynik prowizyjny zmniejszył się o 6,4 proc. r/r do poziomu 635,4 mln zł, przy czym spadek wyniku prowizyjnego miał miejsce w całym sektorze.

Wzmocnienie pozycji kapitałowej

 

Na koniec I kwartału łączny współczynnik kapitałowy Grupy wzrósł do poziomu 15,4 proc., a współczynnik. Tier 1 do 14,1 proc., czyli był o 2,3 pp. wyższy niż rok temu. Zostało to osiągnięte w efekcie zwiększenia funduszy własnych Banku o 12,4 proc. r/r. Jednocześnie łączny wymóg kapitałowy był niższy o 4,5 proc. r/r. Wskaźniki kapitałowe dla samego Banku są jeszcze wyższe i wynoszą odpowiednio: 16,3 proc. i 14,9 proc.

Wysoka efektywność działania pomimo wymagających warunków rynkowych

Grupa utrzymuje wysoką dyscyplinę kosztową i dobre wskaźniki efektywnościowe. Ogólne koszty administracyjne spadły o 3,2 proc. r/r do poziomu 1,36 mld zł.  Efektywność działania mierzona wskaźnikiem C/I w ujęciu rocznym ukształtowała się na poziomie 57 proc. Natomiast wskaźnik C/I z wyłączeniem podatku od niektórych instytucji finansowych ukształtował się na poziomie 55,6 proc.

Wyłączając podatek bankowy wskaźnik C/I w samym Ikwartalewyniósłby 50,7 proc. w porównaniu do 54,4 proc. w I kwartale 2015 roku.

Wskaźnik ROE ukształtował się na poziomie 8,8 proc., a wyłączając dodatkowe obciążenie, jakim jest podatek bankowy, wyniósłby 9,3 proc. Wskaźnik ROA wyniósł 1,0 proc. a z wyłączeniem podatku 1,1 proc. Bez uwzględnienia podatku bankowego w samym I kwartale ROE wyniosłoby 10,3 proc. a ROA 1,2 proc. Marża odsetkowa została utrzymana na poziomie 3,12 proc.

Dalsza poprawa jakości portfela kredytowego

PKO Bank Polski konsekwentnie dba o wysoką jakość portfela kredytowego. Na koniec I kwartału udział kredytów z rozpoznaną utratą wartości spadł o 0,2 pp. r/r do poziomu 6,6 proc. Koszty ryzyka zmniejszyły się o 18 pb. r/r do poziomu 72 pb., a wskaźnik pokrycia wzrósł o 1,8 pp. r/r do poziomu 64,6 proc.

PKO Bank Polski wspiera budowę cyfrowego państwa

Jednym z przejawów zaangażowania Banku w budowę gospodarki cyfrowej jest udostępnienie klientom możliwości składania wniosków w programie „Rodzina 500 plus” za pośrednictwem systemu transakcyjnego. Bank aktywnie współpracował w wypracowaniu tego rozwiązania z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz Ministerstwem Cyfryzacji.  Przez pierwszy miesiąc obowiązywania programu za pomocą iPKO i Inteligo złożono ponad 142 tys. wniosków, co daje ok. 30-proc. udział PKO Banku Polskiego w liczbie wszystkich wniosków przyjętych drogą elektroniczną.

Źródło: PKO Bank Polski

RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular