Private Banking

Usługi bankowe są kierowane do różnych grup klientów – osób młodych, studentów, przedsiębiorców, seniorów, czy na przykład do ludzi zamożnych. Dla tej ostatniej grupy klientów kierowane są usługi Private Bankingu.

Czym charakteryzuje się oferta Private Banking, czy każdy bank zaoferuje takie usług swoim „wyjątkowym” klientom oraz czym takie usługi różnią się od standardowej oferty bankowej?

Private Banking czyli…?

Pojęcie Private Banking zostało zaczerpnięte z języka angielskiego i w dosłownym przekładzie oznacza bankowość prywatną. Wedle przyjętej terminologii bankowej, Private Banking jest zindywidualizowaną, kompleksową obsługą finansową i pozafinansową, kierowaną wyłącznie do zamożnych klientów przez bank. To banki samodzielnie określają, którzy klienci zostaną uznani za „zamożnych” i będą mieli dostęp do bankowości prywatnej, dopasowanej pod kątem ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań.

Najczęściej z bankowości prywatnej mogą korzystać osoby fizyczne, które dysponują dużym kapitałem. Wysoka wartość aktywów finansowych jest wartością względną. Na świecie dopiero 1 mln dolarów utrzymywanych w aktywach finansowych klienta sprawia, że może on zostać objęty usługą private banking. Klienci zamożni określani są często mianem „High Net Worth Individuals”, w skrócie HNWI. Każdy bank może określić własne kryteria decydujące o udostępnieniu klientom bądź nie, usług bankowości prywatnej. Klienci private banking zaliczani są do klientów priorytetowych, czy klientów VIP dla banku i jest to grono elitarne.

W Stanach Zjednoczonych trzeba spełnić bardzo wysokie wymagania, aby móc korzystać z usług Private Banking. W przypadku banku Goldman Sachs będzie to kwota aktywów w wysokości 25 mln dolarów, a w
banku JPMorgan Private Bank – 10 mln dolarów. Dla porównania warto podać, że klientem VIP w Barclays Private Bank zostanie osoba fizyczna dysponująca kwotą co najmniej 500 funtów brytyjskich.

Charakterystyka usług Private Banking

Indywidualizm to główna cecha usług świadczonych w ramach Private Banking w bankach. Do każdego klienta zaliczanego do klientów typu VIP bank podchodzi w sposób zindywidualizowany, uwzględniając potrzeby i oczekiwania oraz jego obecną sytuację finansową. Obsługa klienta w usługach bankowości prywatnej nie polega jedynie na spełnianiu standardowych potrzeb, zgłaszanych różnymi kanałami komunikacji, ale na wykraczaniu poza sztywne ramy obsługi bankowej. Indywidualny doradca klienta opracowuje długoterminową strategię zarządzania jego majątkiem, która może być aktualizowana w miarę pojawiających się okoliczności. Kontakt osobisty pomiędzy klientem, a pracownikiem banku i utrzymywanie pozytywnych relacji, jest kolejną cechą charakterystyczną usług Private Banking. Doradca dobiera oferty do potrzeb klienta i kontaktuje się z nim w preferowany sposób. Świadczy on kompleksową obsługę klientowi, oferując mu produkty i usługi bankowe. Oferta dla klienta VIP różni się od standardowej, przedstawianej pozostałym klientom mniej zamożnym.

Oferta Private Banking niekoniecznie musi dotyczyć wyłącznie produktów i usług o charakterze finansowym. Może dotyczyć też transakcji na rynku pozafinansowym, np. inwestowania na rynku nieruchomości czy inwestowania alternatywnego. Doradca bankowy staje się jednocześnie doradcą inwestycyjnym, czy prawnym.

Klienci bankowości prywatnej mogą korzystać z wielu przywilejów. Są obsługiwani w specjalnie do tego stworzonych pokojach czy gabinetach, przez profesjonalnych, doświadczonych doradców bankowych. Mają do dyspozycji również programy typu consierge, pomagających w realizacji wszelkich potrzeb klientów.

Ile trzeba zarabiać, aby zostać klientem bankowości prywatnej w Polsce?

W naszym kraju wymagania banków co do usług Private Banking są znacznie mniejsze niż za granicą. Widełki aktywów finansowych świadczących o tym, że mamy do czynienia z klientem zamożnym ustanowione są od 150 tys. zł do 1 mln zł. Banki zaznaczają, że klient musi posiadać takie środki w gotówce lub w formie bezgotówkowej, na koncie.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł
RELATED ARTICLES

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

- Advertisment -
Google search engine

Most Popular